بَاب
مَا يَقُولُ
الرَّجُلُ
إِذَا دَخَلَ
الْخَلَاءَ
3. Helaya Girmek
İsteyenin Yapacağı Dua
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدُ
بْنُ
مُسَرْهَدٍ
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ
وَعَبْدُ الْوَارِثِ
عَنْ عَبْدِ
الْعَزِيزِ
بْنِ
صُهَيْبٍ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
قَالَ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا دَخَلَ
الْخَلَاءَ
قَالَ عَنْ
حَمَّادٍ
قَالَ اللَّهُمَّ
إِنِّي
أَعُوذُ بِكَ
وَقَالَ عَنْ
عَبْدِ
الْوَارِثِ
قَالَ
أَعُوذُ
بِاللَّهِ مِنْ
الْخُبُثِ
وَالْخَبَائِثِ
Hammâd Ibn Zeyd(in)
Abdülaziz b. Suhayb yoluyla Enes îbn Mâlik'den (rivayetine göre) Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem helaya girmek isteğinde, "Allahım ben, hubus ve habâisten sana
sığınırım" diye dua ederdi.
Abdulvaris'in yine Abdulaziz
Enes'den naklettiğine göre ise, "hubus ve habâisten Allah'a sığınırım'*
diye dua ederdi.
قَالَ
أَبُو دَاوُد
رَوَاهُ
شُعْبَةُ
عَنْ عَبْدِ
الْعَزِيزِ
اللَّهُمَّ
إِنِّي أَعُوذُ
بِكَ وَقَالَ
مَرَّةً
أَعُوذُ
بِاللَّهِ و
قَالَ
وُهَيْبٌ
فَلْيَتَعَوَّذْ
بِاللَّهِ
Ebû Davûd şöyle dedi:
"Bu hadis-i şerifi Şu'be Abdulaziz'den (bir seferinde) "Allahım ben
sana sığınırım*, bir keresinde de, "Allah'a sığınırım" lâfızlanyla
rivayet etti. "Vuheyb ise, "Hadis, Allah'a sığınsın (lâfızlarıyla da)
rivayet edilmiştir" dedi.
Diğer tahric: Buharî,
vudu; Müslim, tahare; Nesai: tahare, Tirmizî, tahare, İbn Mace, tahare
AÇIKLAMA: Hadisin sonunda musannif Ebu Davud merhum,
Abdulaziz b. Suhayb'den gelen rivayet farklarına şöyle işaret ediyor:
a.
Bu Hadis-i Şerifi Hammad İbn Zeyd, Abdulaziz'den .... lafızlarıyla başlayarak
rivayet ederken, Abdulvaris sadece ....... lafzıyla başlayarak rivayet
etmiştir.
b.
Aynı Hadisi, Şu'be, bir keresinde Hammad'ın, bir keresinde de Abdulvaris'in
lafızlarıyla rivayet etmiştir.
Hadiste
geçen hubs kelimesini sarih Hattabi hubus şeklinde (birinci ve ikinci
harflerinin Ötresiyle) okumuş, hubs şeklinde (ikinci harfi sakin) okumanın
yanlış olacağını iddia etmişse de, Ayni ve İbn Seyyidinnas tarafından
reddedilerek her iki şekilde de okumanın caiz olduğu söylenmiştir,
Hattaoi'ye
göre hubus, habis'in çoğuludur; "Erkek şeytanlar*' anlamına gelir. Habais
ise, habise'nin çoğuludur, (dişi şeytanlar) demektir, İbnü'l-Arabi'ye göre bu
kelime çirkin şeyler için kullanılır. Hubs genellikle sözde sövmeyi, inançta
küfrü, yiyeceklerde haramı, içeceklerde zararlı şeyleri ifade eder.